LEDERSKAB-PÅ-DISTANCEN-BOG

Lederskab på distancen

Der er mange former for distance – faktisk skal der ikke mere end 15 meters afstand til, før det påvirker kommunikation og samarbejde. Måske arbejder medarbejderne på en anden etage, i en anden landsdel, i et andet land eller måske på skiftehold. Det er de samme mekanismer, der går i gang: Kommunikationen bliver sjældnere, og der kan opstå en dem-og-os-kultur.

Når vi ikke ses så ofte, er der noget information, som vi ikke får, og så begynder vi at tolke og gætte på hinandens hensigter og motiver i stedet. Derfor skal vi være opmærksomme på megafoneffekten: Alle budskaber forstørres pga. distancen og tolkes ofte negativt eller kritisk.

Konstant dårlig samvittighed overfor medarbejderne – det er en af de udfordringer, mange distanceledere kæmper med i dagligdagen. Men det lader sig gøre at være nærværende, uden at være fysisk til stede. Forudsætningen er, at du accepterer distancen som et grundvilkår – ellers vil det præge din kommunikation, din motivation og din ledelse.

hjul_tekst_glowDu skal derfor redefinere dit lederskab, skabe en ny forventningsafstemning, indgå en ny psykologisk kontrakt med dig selv og med dine medarbejdere. Det kan min bog være med til: At hjælpe dig undervejs i processen med at skrive en ny psykologisk kontrakt med dig selv, hvor du har accepteret distancen som et vilkår.

Jens Moberg skriver i sit forord: ”Det er altid godt at lære af egne fejl, men i mine øjne er det nu alligevel langt bedre at blive klog af andres erfaringer og viden. Og det kan du blive i denne bog.”

Bogen har fokus på god praxis og giver svar på distancelederens spørgsmål omkring det særlige fokus, der er nødvendigt for at have succes med lederskabet på distancen. Hvad siger teorien, hvordan gør lederne i praxis. Der indgår cases og interviews, og der lægges op til refleksion over eget lederskab. Det er en værktøjsbog, som tager udgangspunkt i Distancelederskabshjulet.